Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα φιλία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα φιλία. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019

Φίλος είναι.....


Η καλλιέργεια  κοινωνικών δεξιοτήτων,
η δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων, η ανάπτυξη κοινωνικών και προσωπικών αξιών και  η αυτορύθμιση (ρύθμιση από το ίδιο το παιδί του τρόπου που εκφράζεται και συμπεριφέρεται) είναι από τους βασικούς  στόχους της διδακτικής παρέμβασης στο νηπιαγωγείο. Στο πλαίσιο αυτό επεξεργαστήκαμε την έννοια της φιλίας απ'όπου ( με μεγάλη μας χαρά ) προέκυψαν τα παρακάτω. 

 Τα παιδιά είπαν: 

Φίλος είναι αυτός που.....

.... ακούει τον φίλο του (όταν του μιλάει)
.... συνεργάζεται
.... κοιτάζει τον φίλο του χαρούμενα
.... παίζει μαζί του
.... σκέφτεται μια λύση όταν τσακώνονται
.... έχει καλή καρδιά
.... χαϊδεύει τον άλλον
.... μοιράζεται τα παιχνίδια του 
.... σκέφτεται το φίλο του
.... μιλάει ευγενικά
.... βοηθάει το φίλο του
.... χαμογελάει στο φίλο του
.... πηγαίνει κοντά του (δεν τον αφήνει μόνο του )
.... αγαπάει το φίλο του
.... έχει ώμο να ακουμπάει ο φίλος του
.... δε λέει ψέματα
.... σου φτιάχνει το κέφι όταν όλα πάνε στραβά





Ποιος δε θα ήθελε ένα τέτοιο φίλο;



Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Φιλίες νέες και παλιές...


Η προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών είναι από τους πρώτους στόχους της σχολικής χρονιάς. Μέσα από ελεύθερες και οργανωμένες δραστηριότητες  επιδιώκεται η δημιουργία σχέσεων μεταξύ των παιδιών ώστε να αισθάνονται ασφαλή και χαρούμενα στο νέο περιβάλλον. Και πράγματι αυτές τις μέρες στην τάξη μας  παλιές φιλίες  εξελίσσονται και νέες αναδύονται . Το παιχνίδι και οι δραστηριότητες  έχουν άλλη χάρη όταν τις μοιράζεσαι με τους φίλους σου!














Κυριακή 6 Μαρτίου 2016

Φιλία απέναντι στη βία

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού (6 Μαρτίου ) αυτές τις μέρες προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα της φιλίας και της βίας μέσα στην τάξη μας. 
Ήδη παλιότερα (βλ.παλιότερη ανάρτηση) είχαμε ασχοληθεί με το θέμα της διαφορετικότητας και του σεβασμού προς τους άλλους. Το επαναφέραμε μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου    " Ένα και εφτά" ( η φιλία δεν έχει σύνορα).
Οι περισσότερες δραστηριότητες  εστιάστηκαν στη φιλία και είχαν στόχο την ενδυνάμωση των φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα παιδιά με απώτερο στόχο την αποφυγή περιστατικών συγκρούσεων και βίας μεταξύ τους.
Διαβάσαμε ιστορίες που μας δώσανε ερεθίσματα για συζήτηση πάνω στο θέμα της φιλίας.

Η ιστορία " Φίλοι για θαύματα" μας βοήθησε να σκεφτούμε πως ίσως με τους φίλους μπορεί κάποιος να καταφέρει περισσότερα απ΄ότι μόνος και μας έδωσε το ερέθισμα να πάμε στην επόμενη δραστηριότητα.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες , επέλεξαν μια δραστηριότητα που θα τους άρεσε να την κάνουν μαζί με τους φίλους τους ή κάτι που ίσως τους δυσκόλευε.

" ..μας αρέσει να φτιάχνουμε μαζί κατασκευές με τα τουβλάκια"


" Θα θέλαμε να φτιάξουμε μαζί ένα κολάζ "





" Με δυσκολεύει αυτό το παζλ... ίσως η φίλη μου με βοηθήσει "



"... μας δυσκολεύουν τα γράμματα της αλφαβήτας" 
 ....για να δούμε αν μαζί με άλλους καταφέρουμε περισσότερα πράγματα.




Μετά την πράξη περάσαμε στη συζήτηση. Τα παιδιά μίλησαν για τα συναισθήματα που ένιωσαν και τις σκέψεις που έκαναν  την ώρα που περάσαν μαζί με τους φίλους τους .



Εκτός από χαρά και διασκέδαση κάποιοι αισθάνθηκαν θυμό και δεν ήταν πολύ ευχαριστημένοι είτε γιατί διαφωνήσαν είτε γιατί κάποιος τους χάλασε αυτό που έφτιαχναν. Ακολούθησε κουκλοθέατρο όπου τα παιδιά  κλήθηκαν να δώσουν λύση στο πρόβλημα του πρωταγωνιστή που τσακώθηκε με τη φίλη του, τη χτύπησε και τώρα ένιωθε λύπη και μοναξιά. Ήθελε να έχει πάλι τη φίλη του κοντά του.

 
                                                             

Οι προτάσεις καταγράφηκαν ώστε να  τις θυμόμαστε όταν μας συμβαίνει κάτι αντίστοιχο.

                                      

Η ιστορία " Του σκοινιού τα μανταλάκια " ενίσχυσε την άποψη ότι ανάμεσα στους φίλους μπορεί να υπάρχουν τσακωμοί , χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι οι φίλοι στα δύσκολα πρέπει να βοηθούν.

Στη συνέχεια μιλήσαμε για τους δικούς μας φίλους . Κάθε παιδί επέλεξε να μιλήσει για ένα φίλο του και κατόπιν να ζωγραφίσει το πορτρέτο του (δραστηριότητα που έφερε κοντά και παιδιά που δεν είχαν ιδιαίτερες σχέσεις μεταξύ τους καθώς επιλέχθηκαν από κάποια άλλα χωρίς να το περιμένουν, έδωσε χαρά και ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση όλων των παιδιών).



Παρατηρήσαμε εικόνες με παιδιά σε διάφορες καταστάσεις, κουβεντιάσαμε για τις συμπεριφορές τους, τα συναισθήματά τους και αναρωτηθήκαμε αν είναι φίλοι.                                                  





Συζητήσαμε για τη βία (σωματική και λεκτική )
Παρατηρήσαμε και ερμηνεύσαμε την αφίσα για το σχολικό εκφοβισμό που έχουμε  στην τάξη μας.Κάποιο παιδί αναγνώρισε τη λέξη stop και συμφωνήσαμε ότι stop θα λέμε σε όποιον συμπεριφέρεται βίαια σε μας ή σε άλλους. Stop όμως θα λέμε και στον εαυτό μας αν χρειαστεί όπως πολύ εύστοχα είπε  ένα παιδί.


  
Τέλος η ιστορία " Ο Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία " έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο αυτό τον κύκλο δραστηριοτήτων καθώς μας έδωσε το μήνυμα ότι ο δυνατός δεν κερδίζει πάντα. Αυτή που κερδίζει είναι η αγάπη.



Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2015

Ενας μικρός γλυκός Σεπτέμβρης

Ο γέρο χρόνος έχει 12 παιδιά-τους μήνες- όλα αγόρια.Πως το καταλαβαίνουμε αυτό;
Μα, μας το λέει αυτή η μικρή φωνούλα πριν από το ονομά τους.Η φωνούλα Ο μας λέει αν κάποιος είναι αγόρι όπως και η φωνούλα Η μας λέει αν είναι κορίτσι.
Εύκολο;Ναι,πολύ εύκολο και τα παιδιά το έπιασαν γρήγορα.
Και για όσους δεν πείστηκαν ακόμα,έρχονται ο Παντελής Θαλασσίνος με το τραγούδι του για τον Σεπτέμβρη-από τον δίσκο Καλαντάρι/ένα τραγούδι για κάθε μήνα- και η Ρ. Καρθαίου με το ποιήμα της-να το επιβεβαιώσουν!
https://www.youtube.com/watch?v=GDHokYyehsM

Τα παιδιά θέλησαν ν΄ακούσουν πολλές φορές το τραγούδι από το παραπάνω video


Αφού το ακούσαμε αρκετές φορές συζητήσαμε για το τι μας λέει για τον μήνα μας και γιατί.
Στη συζήτηση για τον Σεπτέμβρη χρησιμοποιήσαμε και  το εικονόλεξο από το ποίημα της Ρ.Καρθαίου(το βρήκα στο internet και ευχαριστώ τη συνάδελφο που το ετοίμασε και το μοιράστηκε μαζί μας) το οποίο επίσης άρεσε πολύ στα παιδιά και σχεδόν το έμαθαν απέξω!

Τα παιδιά είπαν το καθένα τι τους άρεσε περισσότερο στο ποίημα και το τραγούδι που μάθαμε..Αυτό που τα εντυπωσίασε πιο πολύ ήταν το ολόχρυσο καπέλο του Σεπτέμβρη,πράγμα που αποτυπώθηκε καθαρά και στις ζωγραφιές τους για τον μήνα



 Απο τα χαρακτηριστικά του μήνα η βροχή είναι αυτό που ξεχώρισαν τα περισσότερα παιδιά γι΄αυτό και φτιάξαμε καρτούλες με ομπρελίτσες που προστατεύουν απο τη βροχή ένα κορίτσι και ένα αγόρι που είναι φίλοι και γι΄αυτό μοιράζονται την ίδια ομπρέλα!Οι κάρτες έγιναν με ζωγραφική κια κολάζ.




 "Ένας μικρός Σεπτέμβρης βάζει τα κλάματα
που στο σχολειό τον πάνε να μάθει γράμματα.."τραγουδάει ο Π. Θαλασσινός,

όμως για μας δεν ισχύει,αφού ο πρώτος μας μήνας στο σχολείο κύλησε γρήγορα,όμορφα,ευχάριστα και δημιουργικά,άρα ήταν "ένας μικρός γλυκός Σεπτέμβρης"!!