Τετάρτη, 18 Μαΐου 2016

Απρίλη μου και Μάη μυρωδάτε...

Μπορεί να δυανύουμε τον τελευταίο μήνα της Άνοιξης ,αλλά αυτή την εποχή δεν θέλουμε να την αποχωριστούμε εύκολα . Μικροί και μεγάλοι την λατρεύουμε . Πόσοι και πόσοι καλλιτέχνες ,ποιητές ,στιχουργοί,  μελωδοί ,ζωγράφοι , γλύπτες , φωτογράφοι,  λογοτέχνες ,αλλά και απλοί άνθρωποι ,από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα ,σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης ,δεν ύμνησαν και δεν απαθανάτησαν  ,ο καθένας με το δικό του τρόπο ,  αυτή την εξαίσια εποχή.
Ας θυμηθούμε όλοι τα λόγια του Αθανάσιου Διάκου ,του σπουδαίου ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης , που λίγο πριν πεθάνει για την πατρίδα μας  είπε : ''Για δες καιρό που διάλεξε ο χάρος να με πάρει ,τώρα που ανθίζουν τα κλαριά και βγάζει η Γη χορτάρι ...''
Έτσι κι εμείς στο Νηπιαγωγείο ,όταν βρίσκουμε την ευκαιρία ,ασχολούμαστε με ανοιξιάτικες δραστηριότητες ,που μας χαλαρώνουν ,μας διασκεδάζουν  και μας χαροποιού ν.
Ακούγοντας  μουσική και τραγούδια  ...






 κόβουμε λουλούδια ....



Κόβουμε  εικόνες με θέμα την Άνοιξη ,βρίσκουμε τα κατάλληλα ζευγάρια  (π.χ Μέλισσα -Κυψέλη , Πασχαλίτσα -Φύλλο , Φράουλες -Τούρτα κ.α.)
 και σχηματίζουμε  προτάσεις  με αυτά ,  (-Η μέλισσα μπήκε μέσα στην κυψέλη και έκανε το μέλι. Μετά ο μελισσοκόμος ,μάζεψε το μέλι και το πούλησε στους ανθρώπους ) προάγοντας έτσι τη συμμετοχή σε συζήτηση ,την επιχειρηματολογία και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους.
Η διαδικασία στηρίζεται σε εικόνες που αποτελούν εφαλτήριο για τη σκέψη τους. Θα πρέπει να επιδιώκουμε όχι την περιγραφή των εικόνων ,αλλά τη δημιουργία πλοκής και την εύρεση αιτιών και σχέσεων



Αποτυπώνουμε και  τις τέσσερις εποχές  ,σε ένα δικό μας έργο τέχνης ...











Θαυμάζουμε πίνακες ζωγραφικής με θέμα την άνοιξη , τους σχολιάζουμε και μερικές φορές προσπαθούμε  να τους'' ζωντανέψουμε'' και να δημιουργήσουμε  ιστορίες και παραμύθια ,χρησιμοποιώντας τη δική μας φαντασία ,δημιουργικότητα και πρωτοτυπία ...

                                                           Φρανσίσκο Γκόγια : ΄΄ Άνοιξη΄΄
                                                           Μονέ  : ''Λιβάδι με παπαρούνες ΄΄

Τα παιδιά καλούνται να παρατηρήσουν τους δυο πίνακες ,να προβούν σε ερμηνεία και περιγραφή των όσων βλέπουν και να προσπαθήσουν να ΄΄ζωντανέψουν΄΄ με τη φαντασία τους ,τα πρόσωπα , τα ζώα ή τα αντικείμενα, που απεικονίζονται σε αυτούς ( μπαμπάς ,μαμά, κορίτσια  , λαγός ,ομπρέλα ,λουλούδια ,δέντρα κ.α ) ,σε μια προσπάθεια  να κάνουν την περιπέτειά τους συναρπαστική  ,όπου  οι  άνθρωποι  γίνονται  φίλοι μεταξύ τους και σαν δυο οικογένειες , κάνουν μαζί πικ-νίκ ,  παίζουν και  διασκεδάζουν , μαζεύουν λουλούδια και  πλέκουν στεφάνια , σε ένα τοπίο  και κλίμα , καθαρά ανοιξιάτικο ,όπως είναι το λιβάδι με τις παπαρούνες .Κατά τη διάρκεια σύνθεσης της ιστορίας, έγινε σε κάποια σημεία και μια προσπάθεια ένταξης του υποθετικού λόγου (τι θα γινόταν αν… π.χ ο λαγός που βρήκε ο  μπαμπάς δεν τον αφήνανε ελεύθερο ,αλλά τον παίρνανε στο σπίτι τους ).  Τα παιδιά προτρέπονται να συσχετίσουν τις παρατηρήσεις τους με τη δική τους ζωή και τις δικές τους εμπειρίες ,συνθέτοντας μια ιστορία . Εδώ τα έργα τέχνης μιλούν μεταξύ τους και προάγεται η παραγωγή προφορικού λόγου και στη συνέχεια γραπτού λόγου ,μετά από υπαγόρευση στη Νηπιαγωγό.

Τέλος τα παιδιά προτρέπονται να ζωγραφίσουν τους αυτοσχεδιασμούς και τα θεατρικά δρώμενα που τα ίδια επινόησαν –περιέγραψαν ,  ότι συμβαίνουν μέσα στους δυο πίνακες, με σκοπό να αντιληφθούν το συμπληρωματικό ρόλο της εικόνας –ζωγραφιάς στο κείμενο .




Άλλοτε κατά τι ελεύθερες δραστηριότητες ,ζωγραφίζουμε πίνακες ζωγραφικής ,που μας αρέσουν...
                                          Σάντρο  Μποτιτσέλι : ΄΄Η  αλληγορία της Άνοιξης ΄΄.






                                             
Γκρέγκορι : '' Βάζο με λουλούδια'' . 




                                                      Μαντλέν Σιράπογλου   :  ''Στεφάνι ''.