Κυριακή, 6 Μαρτίου 2016

Φιλία απέναντι στη βία

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού (6 Μαρτίου ) αυτές τις μέρες προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα της φιλίας και της βίας μέσα στην τάξη μας. 
Ήδη παλιότερα (βλ.παλιότερη ανάρτηση) είχαμε ασχοληθεί με το θέμα της διαφορετικότητας και του σεβασμού προς τους άλλους. Το επαναφέραμε μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου    " Ένα και εφτά" ( η φιλία δεν έχει σύνορα).
Οι περισσότερες δραστηριότητες  εστιάστηκαν στη φιλία και είχαν στόχο την ενδυνάμωση των φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα παιδιά με απώτερο στόχο την αποφυγή περιστατικών συγκρούσεων και βίας μεταξύ τους.
Διαβάσαμε ιστορίες που μας δώσανε ερεθίσματα για συζήτηση πάνω στο θέμα της φιλίας.

Η ιστορία " Φίλοι για θαύματα" μας βοήθησε να σκεφτούμε πως ίσως με τους φίλους μπορεί κάποιος να καταφέρει περισσότερα απ΄ότι μόνος και μας έδωσε το ερέθισμα να πάμε στην επόμενη δραστηριότητα.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες , επέλεξαν μια δραστηριότητα που θα τους άρεσε να την κάνουν μαζί με τους φίλους τους ή κάτι που ίσως τους δυσκόλευε.

" ..μας αρέσει να φτιάχνουμε μαζί κατασκευές με τα τουβλάκια"


" Θα θέλαμε να φτιάξουμε μαζί ένα κολάζ "





" Με δυσκολεύει αυτό το παζλ... ίσως η φίλη μου με βοηθήσει "



"... μας δυσκολεύουν τα γράμματα της αλφαβήτας" 
 ....για να δούμε αν μαζί με άλλους καταφέρουμε περισσότερα πράγματα.




Μετά την πράξη περάσαμε στη συζήτηση. Τα παιδιά μίλησαν για τα συναισθήματα που ένιωσαν και τις σκέψεις που έκαναν  την ώρα που περάσαν μαζί με τους φίλους τους .



Εκτός από χαρά και διασκέδαση κάποιοι αισθάνθηκαν θυμό και δεν ήταν πολύ ευχαριστημένοι είτε γιατί διαφωνήσαν είτε γιατί κάποιος τους χάλασε αυτό που έφτιαχναν. Ακολούθησε κουκλοθέατρο όπου τα παιδιά  κλήθηκαν να δώσουν λύση στο πρόβλημα του πρωταγωνιστή που τσακώθηκε με τη φίλη του, τη χτύπησε και τώρα ένιωθε λύπη και μοναξιά. Ήθελε να έχει πάλι τη φίλη του κοντά του.

 
                                                             

Οι προτάσεις καταγράφηκαν ώστε να  τις θυμόμαστε όταν μας συμβαίνει κάτι αντίστοιχο.

                                      

Η ιστορία " Του σκοινιού τα μανταλάκια " ενίσχυσε την άποψη ότι ανάμεσα στους φίλους μπορεί να υπάρχουν τσακωμοί , χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι οι φίλοι στα δύσκολα πρέπει να βοηθούν.

Στη συνέχεια μιλήσαμε για τους δικούς μας φίλους . Κάθε παιδί επέλεξε να μιλήσει για ένα φίλο του και κατόπιν να ζωγραφίσει το πορτρέτο του (δραστηριότητα που έφερε κοντά και παιδιά που δεν είχαν ιδιαίτερες σχέσεις μεταξύ τους καθώς επιλέχθηκαν από κάποια άλλα χωρίς να το περιμένουν, έδωσε χαρά και ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση όλων των παιδιών).



Παρατηρήσαμε εικόνες με παιδιά σε διάφορες καταστάσεις, κουβεντιάσαμε για τις συμπεριφορές τους, τα συναισθήματά τους και αναρωτηθήκαμε αν είναι φίλοι.                                                  





Συζητήσαμε για τη βία (σωματική και λεκτική )
Παρατηρήσαμε και ερμηνεύσαμε την αφίσα για το σχολικό εκφοβισμό που έχουμε  στην τάξη μας.Κάποιο παιδί αναγνώρισε τη λέξη stop και συμφωνήσαμε ότι stop θα λέμε σε όποιον συμπεριφέρεται βίαια σε μας ή σε άλλους. Stop όμως θα λέμε και στον εαυτό μας αν χρειαστεί όπως πολύ εύστοχα είπε  ένα παιδί.


  
Τέλος η ιστορία " Ο Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία " έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο αυτό τον κύκλο δραστηριοτήτων καθώς μας έδωσε το μήνυμα ότι ο δυνατός δεν κερδίζει πάντα. Αυτή που κερδίζει είναι η αγάπη.