Δευτέρα, 30 Ιανουαρίου 2017

Ενα νερό κυρά Βαγγελιώ!

Φέτος ακολουθούμε τον Οδυσσέα στο μακρύ ταξίδι της επιστροφής του στην Ιθάκη.Αυτό σημαίνει πως ταξιδεύουμε μαζί του στο ίδιο καράβι.Και που ταξιδεύουν τα καράβια; Μα στη θάλασσα φυσικά,λένε τα παιδιά.Χμμμμ,μόνο στη θάλασσα; Μαθαίνουμε λοιπόν πως τα καράβια μπορούν να ταξιδέψουν στο νερό,άρα στη θάλασσα,αλλά και  σε ποτάμια και λίμνες. Μαθαίνουμε τι είναι ποτάμι,λίμνη,θάλασσα και εντοπίζουμε διαφορές και ομοιότητες ανάμεσά τους,όπως πχ. πως το νερό της θάλασσας είναι αλμυρό ενώ των ποταμών και των λιμνών γλυκό.
Μιλάμε για τον κύκλο του νερού και καταλαβαίνουμε πως το νερό μπορούμε να το βρούμε στη φύση σε 3 καταστάσεις-υγρό,στερεό και αέριο.Διαπιστώνουμε πως το νερό υπάρχει παντού γύρω μας αλλά και μέσα μας,ακόμα κι αν δεν το βλέπουμε,όπως π.χ στο σώμα μας ή στα φυτά.

Συζητάμε για την προστασία του νερού και βρίσκουμε τρόπους να μην το σπαταλάμε, όπως πχ. δεν αφήνουμε τις βρύσες να τρέχουν άσκοπα, δεν τις ανοίγουμε πολύ, κτλ. Διαπιστώνουμε πόσο τυχεροί είμαστε που έχουμε άφθονο νερό για όλες μας τις ανάγκες(μαγείρεμα, πλύσιμο, μπάνιο, κτλ.)

Παίζουμε παιγνίδια με το νερό. Κάθε παιδί έχει μια λεκάνη και ένα μπουκάλι νερό και αρχικά  πειραματίζεται ελεύθερα με το υλικό που έχει.




Μετά παροτρύνω τα παιδιά να κάνουν διάφορες ενέργειες -να σπρώχνουν  ένα σώμα που επιπλέει με το χέρι τους στον βυθό,να ανακατεύουν αυτά που έχουν ρίξει μέσα στο νερό κτλ-και να περιγράφουν τα αποτελέσματα της ενέργειας τους. 






Φυσάμε απαλά ή δυνατά αέρα μέσα στο νερό στη λεκάνη μας και βλέπουμε την κίνηση του νερού να είναι ανάλογη της δύναμης που έχει το δικό μας φύσημα.

Μέσα στη λεκάνη βάζουμε ένα αντικείμενο που επιπλέει στο νερό και το βλέπουμε να μετακινείται ανάλογα με την ένταση που το φυσάμε.

Να λοιπόν πως οι διαφορετικοί αέρηδες που ήταν μέσα στον ασκό του Αιόλου,δημιουργούσαν τα κύματα στη θάλασσα που άλλοτε βοηθούσαν και άλλοτε εμπόδιζαν το ταξίδι του Οδυσσέα.
Στη συνέχεια τα παιδιά ενθαρρύνονται να πουν τι συνέβη με τα υλικά που έριξαν στη λεκάνη με το νερό και έτσι διαπιστώσαμε πως άλλα σώματα επιπλέουν στο νερό,αλλά βυθίζονται,αλλά διαλύονται και άλλα αρχικά επιπλέουν αλλά στη συνέχεια βυθίζονται,όπως το σφουγγάρι που ρουφάει νερό,βαραίνει και τελικά βυθίζεται.


Στο τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε θαλασσινό νερό.Πως;


Ρίξαμε αλάτι στο νερό και το ανακατέψαμε ως ότου δεν το βλέπαμε άλλο. Δοκιμάσαμε και βρήκαμε πως το νερό μας τώρα είναι αλμυρό. Ναι μα που πήγε το αλάτι; Μήπως εξαφανίστηκε; και αν ναι, τότε γιατί το νερό μας που ήταν πριν γλυκό τώρα είναι αλμυρό; Πολλά ερωτήματα μας γέννησε αυτή μας η δραστηριότητα, μέχρι που κάποιο περσινό νήπιο ανακοίνωσε φωναχτά πως διαλύθηκε! Να λοιπόν που κατανοούμε μια δύσκολη σχετικά έννοια αυτής της διάλυσης κάποιων σωμάτων μέσα σε άλλα!

Φυσικά γράψαμε ΝΕΡΟ,μετρήσαμε πόσα γράμματα έχει,ποιο είναι στην αρχή του και φωνάζει πρώτο,βρήκαμε λέξεις από Ν ομαδικά και ατομικά,





 μετρήσαμε ποτήρια με νερό και προσπαθήσαμε να τα γεμίσουμε ολόκληρα και ως τη μέση(ποσότητες)

Φτιάξαμε χιονάνθρωπους για να θυμόμαστε πως και το χιόνι είναι νερό

Φτιάξαμε μια αφίσα με χιονισμένο τοπίο (ομαδική εργασία)για να στολίσουμε την τάξη μας
Και τελικά ζωγραφίσαμε ελέυθερα όσα περισσότερα μέρη θυμόμαστε στα οποία  υπάρχει νερό.









Στο τέλος ακούσαμε και χορέψαμε το "Ενα νερό κυρά Βαγγελιώ"!