Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2015

Από το στάρι στο ψωμί

Στα πλαίσια της θεματικής μιλήσαμε αρχικά για τον γεωργό και τις εργασίες που κάνει αυτή την εποχή δηλ΄το Φθινόπωρο.Είδαμε εικόνες και video με γεωργούς που οργώνουν και σπέρνουν το χωράφι τους.Διαπιστώσαμε πως αυτές οι εργασίες σήμερα γίνονται με την βοήθεια ειδικών μηχανών όπως πχ. το τρακτέρ κτλ. αλλά στο παρελθόν γίνονταν με τα χέρια και τη βοήθεια ζώων όπως πχ. τα βόδια.

Μάθαμε και τραγουδήσαμε πολλές φορές γιατί μας άρεσε πάρα πολύ το γνωστό παιδικό τραγούδι ¨Ο γεωργός πάει στον αγρό".Το τραγούδι συνοδεύαμε με τις κατάλληλες κινήσεις του σώματος και των χεριών πράγμα που άρεσε ιδιαίτερα στα παιδιά.
Μάθαμε πως για να μεγαλώσει ένα φυτό χρειάζεται νερό,χωμά,ήλιο και αέρα.

Μάθαμε πως θερίζουν και στη συνέχεια πως το σιτάρι γίνεται αλεύρι και το άχυρο που απομένει γίνεται τροφή για τα ζώα. Αναρωτηθήκαμε πως ο σπόρος του σιταριού γίνεται σκόνη,δηλ. αλεύρι και τα παιδιά προσπάθησαν να σπάσουν ένα κόκκο σιταριού,να τον τρίψουν ανάμεσα στα χέρια τους,να τον λιώσουν με το πόδι,αλλά φυσικά χωρίς αποτέλεσμα.




Τότε σκέφτηκαν πως το σποράκι είναι πολύ σκληρό και χρειαζόμαστε κάποιο εργαλείο για να το κάνουμε σκόνη. 
Έτσι ένα παιδί σκέφτηκε το σφυρί και κάποιο άλλο να φέρει μια πέτρα απ΄την αυλή.

Με το σφυρί κατάφεραν να σπάσουν το σιτάρι,αλλά όχι να το κάνουν σκόνη.
Τότε είδαμε το video με τον χειρόμυλο και μετά εικόνες και video από παλιούς ανεμόμυλους και σύγχρονους μύλους με μεγάλες μηχανές που  μετατρέπουν μεγάλες ποσότητες σιταριού σε αλεύρι εύκολα και γρήγορα.
video
Μιλήσαμε για τη Δήμητρα,τη Θεά της γεωργίας σύμφωνα με τους αρχαίους 
Έλληνες  και καταλάβαμε πόσο μεγάλη σημασία είχαν στην αρχαία Ελλάδα τα δημητριακά-φέρουν το όνομα της θεάς-και ειδικά το σιτάρι,δημητριακό το οποίο κρατά η θεά σε πολλές αναπαραστάσεις της.Ετσι την ζωγραφίσαμε και εμείς να κρατά το "χρυσάφι" της ελληνικής γης.



Επειδή η Θεά Δήμητρα μας άρεσε πολύ παίξαμε με το όνομα της,συνθέτοντας το με τις συλλαβές(παλαμάκια)του.

αλλά και με τα γράμματα τα οποία προσπαθούσαμε να βάλουμε στη σωστή σειρά για να γράψουμε το όνομα της θεάς.(ένα παιδί ανακατεύει τα γράμματα και ένα άλλο προσπαθεί να τα βάλει στη σωστή σειρά.)



Καλά όλα αυτά,αλλά τελικά το ψωμί πως γίνεται;
Για να το μάθουμε αυτό πήγαμε επίσκεψη στον φούρνο της γειτονιάς μας,όπου οι άνθρωποι του μας υποδέχτηκαν, μας φιλοξένησαν, μας ξενάγησαν και μας έλυσαν κάθε απορία με μεγάλη υπομονή και καλοσύνη και γι΄αυτό τους ευχαριστούμε πολύ!






Γυρίσαμε ενθουσιασμένοι πίσω και αποφασίσαμε να φτιάξουμε και εμείς το δικό μας ψωμί και επειδή επίκειται  πρόγραμμα για την ελιά είπαμε να φτιάξουμε και ελιόψωμο
 Την άλλη μέρα αρχίσαμε νωρίς...μετρήσαμε το αλεύρι



 ρίξαμε αλάτι και μαγιά


 ανακατέψαμε καλά
 ρίξαμε νερό,ζυμώσαμε και φτιάξαμε ένα μίγμα,τη ζύμη μας

 τα παιδιά έπλασαν από ένα ψωμάκι και ένα ελιόψωμο



 τα βάλαμε σ ατομικά φορμάκια,τα λαδώσαμε
 τα ψήσαμε στον φούρνο μας
 και απολαύσαμε το πιο γλυκό ψωμί!


Αφηγηθήκαμε στα παιδιά το παραδοσιακό  παραμύθι "το πιο γλυκό ψωμί"
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A107/391/2582,21817/
Είδαμε πίνακες ζωγραφικής με σιταροχώραφα.μας εντυπωσίασαν ιδιαίτερα οι πίνακες του Van Gogh,αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία..σε νεότερη ανάρτηση...