Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2016

Μέρα - νύχτα

Οι προηγούμενες συννεφιασμένες μέρες αποτέλεσαν ερέθισμα για την ενασχόλησή μας με την εναλλαγή μέρας και νύχτας καθώς κάποια στιγμή που συννέφιασε απότομα και σκοτείνιασε πολύ μέσα στην τάξη , κάποια παιδιά είπαν πως νύχτωσε και θα βγεί το φεγγάρι. Άλλα παιδιά πάλι είχαν άλλη γνώμη. Ακολούθησε βέβαια συζήτηση με στόχο να  ξεχωρίσουμε την έλλειψη φωτός λόγω συννεφιάς από αυτή της νύχτας .
Πως γίνεται όμως η νύχτα; Από τη συζήτηση διαπίστωσα ότι μερικά παιδιά είχαν κάποιες ιδέες που ήταν κοντά στην πραγματικότητα αλλά ήταν λίγο συγκεχυμένες.
Για να προσεγγίσουμε το θέμα θεώρησα πως πρώτα θά έπρεπε να μιλήσουμε λίγο για το ηλιακό μας σύστημα, τους πλανήτες, το σχήμα τους, τις κινήσεις τους και κατόπιν να εστιάσουμε στoν Ήλιο (κυρίως στο ότι δεν κινείται) και στις κινήσεις της Γης γύρω από αυτόν και γύρω από τον εαυτό της.
Βιβλία, βίντεο και επιτραπέζια παιχνίδια που έφεραν τα παιδιά μας βοήθησαν να βρούμε πληροφορίες, να παρατηρήσουμε, να επιβεβαιώσουμε ή να διαψεύσουμε υποθέσεις και να αποκτήσουμε  σχετικές γνώσεις.










Στη συνέχεια αναπαραστήσαμε το ηλιακό μας σύστημα με τα σώματά μας.



Το αναπαραστήσαμε και με ζωγραφική.






Προχωρήσαμε στη σχέση Γης- Ήλιου και προσομοιώσαμε την Γη και τον Ήλιο με την υδρόγειο σφαίρα και έναν φακό αντίστοιχα. Σημειώσαμε πάνω στη Γη το σχολείο μας και είδαμε πως, καθώς κινείται, άλλοτε φωτίζεται από τον φακό- Ήλιο, οπότε έχουμε μέρα και άλλοτε όχι, οπότε έχουμε νύχτα.



Χωριστήκαμε σε ζευγάρια, παραστήσαμε με τα σώματα μας τον Ήλιο και τη Γη και μιμηθήκαμε τις  κινήσεις  και τις θέσεις τους. 




Παίξαμε το παιχνίδι της μέρας και της νύχτας. Θεωρώντας πως το σχολείο μας βρίσκεται  στην μπροστινή μεριά του σώματός μας, συνεχίσαμε να κινούμαστε ως Γη γύρω τον εαυτό της και γύρω από τον  Ήλιο με συνοδεία μουσικής ενώ με τη παύση της μουσικής σταματούσαμε ακριβώς στο σημείο που βρισκόμασταν και δηλώναμε αν έχουμε μέρα ή νύχτα σηκώνοντας ένα χαρτάκι άσπρο ή μαύρο αντίστοιχα.




Σχεδιάσαμε (σ'ένα φύλλο εργασίας - αξιολόγηση) το σπίτι μας πάνω στη Γη και ανάλογα με τη θέση του σε σχέση με τον Ήλιο σημειώναμε αν έχει μέρα ή νύχτα.







Τέλος, θυμηθήκαμε το χωριό των λέξεων (βλ.παλαιότερη ανάρτηση) και βάλαμε σ'αυτό και τις νέες λέξεις που μάθαμε.